Onderstaande vragen helpen u op weg bij het vinden van een antwoord op uw eventuele vraag. De antwoorden in deze FAQ betreffen een momentopname. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend.
Onderstaande vragen helpen u op weg bij het vinden van een antwoord op uw eventuele vraag. De antwoorden in deze FAQ betreffen een momentopname. Aan de inhoud kunnen geen rechten worden ontleend.
Dura Vermeer en Habion willen op deze plek nieuwe woningen bouwen. Dit project noemen we De Boshove. Het huidige woonzorggebouw Sparrenheide is oud en wordt daarom voor een groot deel gesloopt. Het oude verpleeghuis Nassau Odijckhof is al weggehaald. Samen willen we een fijne woonplek maken voor mensen in verschillende levensfasen. Een groene omgeving staat daarbij centraal. We houden goed rekening met de sfeer van de bestaande wijk, het bos naast het gebied en voldoende parkeerruimte.
De huidige bewoners van de 47 aanleunwoningen kunnen in hun woning blijven, dit deel wordt niet gesloopt. De rest van de Sparrenheide (inclusief de grootkeuken) zal worden gesloopt. Er wordt pas gestart met de sloop als de eerste nieuwe woningen zijn gerealiseerd. Dura Vermeer ontwikkelt en bouwt 90 woningen voor Habion voor de herhuisvesting van huidige bewoners. Aanmelding voor deze woningen is op dit moment nog niet mogelijk, naar verwachting gaat deze
in 2026 open.
Silverein is van plan cliënten op de locatie te blijven verzorgen en is in gesprek met Habion over de huisvesting van zowel haar bestaande als toekomstige cliënten.
Het gaat om maximaal 375 koop- en huurwoningen, inclusief 47 bestaande woningen. Dus maximaal 328 nieuwbouwwoningen, volgens de segmentering van de gemeente: 30% sociaal, 40% middelduur en 30% vrije sector. Hierin zitten zowel grondgebonden woningen als appartementen. De precieze invulling van de programmering is nog niet bekend. Wel staat vast dat:
We willen een gezonde en gemengde wijk maken. Daarom is het project bedoeld voor een brede doelgroep: gezinnen, actieve senioren, senioren met een zorgvraag, maar ook twintigers en dertigers. Ook wordt onderzocht of lokale wooninitiatieven hier een plek kunnen krijgen.
De toewijzing van de sociale huur- en betaalbare koopwoningen gebeurt volgens de dan geldende lokale huisvestingsverordening en prestatieafspraken. Voor de middeldure huur- en koopwoningen geldt aanvullend lokaal beleid, zoals geregeld in de Doelgroepenverordening sociale woningbouw en midden dure huurwoningen gemeente Utrechtse Heuvelrug 2020 en de Nota regie volkshuisvesting. Dura Vermeer is bereid met de gemeente in gesprek te gaan over mogelijke voorrang voor mensen uit de gemeente voor de vrijesectorkoopwoningen.
Dit heeft meerdere redenen:
De plaatsing van de appartementencomplexen is op basis van de inbreng uit de MeeDenkDagen in maart 2025 heroverwogen. Waar toen de appartementencomplexen nog aan de kant van de naastgelegen buurt stonden, is dat in het concept stedenbouwkundig plan omgedraaid. Appartementencomplexen staan nu aan de kant van het bos, waardoor langs de bestaande wijk grondgebonden (eengezins-)woningen komen. Hierdoor ontstaat een zachtere aanhechting met de naastgelegen buurt en een vloeiende overgang naar de appartementen langs de bosrand.
De keuze voor twee gebouwen van negen lagen is gemaakt om zoveel mogelijk van het bestaande groen te behouden en tegelijkertijd aan de woonbehoefte te voldoen. Door twee gebouwen hoger te maken, blijft er – bij hetzelfde aantal woningen – meer ruimte op maaiveldniveau over en hoeft er minder groen te verdwijnen. Bovendien kunnen de gebouwen dan op voldoende afstand van elkaar blijven, wat zorgt voor een prettige en ruime openbare ruimte. Om een soepele overgang naar de bestaande wijk te waarborgen, zijn de twee gebouwen met negen lagen bewust zoveel mogelijk langs de bosrand ingetekend.
De Boshove ligt ten noorden/noordoosten van de omliggende buurt waardoor het niet of nauwelijks tot schaduwwerking op de woningen leidt.
De nieuwbouw langs de Nassau Odijcklaan en Melvill van Carnbeelaan wordt niet hoger dan drie lagen. Daardoor is het zicht vanuit deze woningen op de omgeving te vergelijken met dat vanuit het huidige gebouw van Sparrenheide. Doordat we de groene zoom rond het plangebied behouden en de appartementengebouwen meer dan 100 meter van omwonenden komen te liggen zal het zicht hieruit op de omliggende wijk (zeer) beperkt zijn.
Nee, de berging en afvoer van water wordt op het terrein van De Boshove opgelost.
Doordat we nieuwe woningen bouwen komt er meer verkeer ten opzichte van de huidige situatie. Dat zal vooral gebruik maken van de bestaande wegen, zoals de Melvill van Carnbeelaan en de Nassau Odijcklaan. Op het drukste moment van de dag – in de avondspits - rijdt er straks elke minuut één extra auto over die wegen. In plaats van gemiddeld twee auto’s per minuut (nu), komen er straks drie langs. Het totaal aantal voertuigen dat de rest van het Driebergse wegennet
extra te verwerken krijgt, is naar verhouding klein. Hierdoor blijft de verkeersveiligheid op orde blijft.
De afgelopen tijd is het op deze wegen soms (te) druk geweest, door werkzaamheden aan onder andere de (Oude) Arnhemse Bovenweg. Daardoor moest het verkeer andere routes zoeken, of was de doorstroming tijdelijk moeilijker. Dat is nu grotendeels voorbij. Op de Melvill van Carnbeelaan en Nassau Odijcklaan is de hoeveelheid verkeer – ook met het nieuwe verkeer van De Boshove erbij – niet meer dan de helft van wat de wegen maximaal kunnen verwerken.
In het plan gebruiken we de bestaande vier toegangen. Daardoor wordt De Boshove autoluw, kunnen we zoveel mogelijk groen behouden en ontstaat een goede verblijfskwaliteit. De Melvill van Carnbeelaan en Nassau Odijcklaan zijn in staat het toekomstige verkeer vlot en veilig af te wikkelen.
Ja. Er is nog niet bekend wát voor voorziening er eventueel komt, maar de extra auto’s en benodigde parkeerplaatsen die die voorziening(en) tot gevolg zou(den) hebben worden meegenomen in de verkeersberekeningen en -plannen.
Momenteel wordt groot onderhoud gepleegd aan deze straat. Hij wordt daarbij versmald omdat mensen dan langzamer rijden en beter opletten. Ook ontstaat er daardoor meer ruimte voor groen. We hebben ervoor gekozen de straat wat breder dan het voorgeschreven minimum te maken. De weg blijft breed genoeg voor twee auto’s om elkaar te passeren.
Het plan gaat uit van een ontsluiting via de bestaande vier inritten. Dit zorgt ervoor dat het verkeer gelijkmatig wordt verdeeld. Ook is het duurzamer dan het aanleggen van een nieuwe weg door het plan en maakt dit het makkelijker om vanuit de buurt naar het bos te lopen zonder extra wegen te kruisen. Alle woningen en voorzieningen zijn snel en gemakkelijk te bereiken voor hulpdiensten, maar ook voor andere voertuigen die bij de gebouwen moeten zijn, zoals pakketdiensten en vuilniswagens.
Nee, het plan houdt geen wijziging van het openbaar vervoer in.
Parkeren door bewoners en bezoekers van De Boshove en mensen die daar werken, gebeurt volledig op het terrein van De Boshove zelf. Het aantal parkeerplaatsen dat nodig is, wordt afgestemd op het aantal, type en formaat van de woningen. Bovendien wordt rekening gehouden met de bezoekers, ook die van de andere voorzieningen die er eventueel komen. Er komt géén betaald parkeren in De Boshove.
Het plan gaat uit van zoveel mogelijk bouwen op open plekken en zo min mogelijk bomen kappen. In de Nota van Uitgangspunten is opgenomen dat minimaal 95% van de bomen behouden blijft. De gezondheid van de bomen is onderzocht. Hieruit is gebleken dat een deel van de bomen van slechte gezondheid of dood is. De ambitie is om het gebied na de ontwikkeling ook ecologisch te hebben verbeterd. Dit betekent dat als er ergens bomen gekapt worden de
ecologische waarde op een andere plek binnen het plan gecompenseerd wordt. Bijvoorbeeld door het planten van inheemse soorten die de biodiversiteit versterken.
In de volgende fase wordt door een onafhankelijk onderzoeksbureau in kaart gebracht welke maatregelen nodig zijn om schade aan de bomen te voorkomen.
Er wordt rekening gehouden met het opvangen en vasthouden van hemelwater. Ook wordt er gewerkt met inheemse soorten, struiken in plaats van enkel bomen, bijenhotels, vleermuistorens/-kasten, nestmogelijkheden voor vogels en erfafscheidingen van takkenrillen. We maken een landschapsplan dat de biodiversiteit in het gebied vergroot en de ecologische kwaliteit verbetert.
Met meerdere Gangmaker bijeenkomsten hebben de initiatiefnemers in 2023 eerste vragen, wensen en aandachtspunten opgehaald. Mede op basis hiervan is een stedenbouwkundig concept opgesteld. Dit is op de MeeDenkDagen in maart voorgelegd aan geïnteresseerden. Mede op basis van de reacties is een concept stedenbouwkundig plan opgesteld. Dat werd op de MeeDenkDag op 5 november voorgelegd aan geïnteresseerden. Mede op basis van de reacties wordt een definitief stedenbouwkundig plan opgesteld. De afronding hiervan is gepland vóór Q2 2026, de vergunningsaanvraag in Q2 2026 en de start bouw voor 2028.
Hierin wordt bepaald waar de gebouwen komen, hoe hoog ze mogen worden, waar er geparkeerd wordt en hoe de routing van het verkeer is. Je ziet ook waar het groen is: bomen, open plekken, tuinen, wandelroutes. Later wordt een Beeldkwaliteitsplan gemaakt om de sfeer van het gebied te bepalen: vormen, materiaalgebruik en kleuren. Maar in deze fase gaat het nog niet om het ontwerp van de gebouwen zelf.
De gemeente heeft in afstemming met de initiatiefnemers en mede op basis van inbreng van belanghebbenden een Nota van Uitgangspunten opgesteld. Dit document bevat specifiek voor deze herontwikkelingslocatie een uitwerking van het gemeentelijke beleid en de ambities. De gemeenteraad neemt op 15 december een besluit over de vaststelling hiervan. Het stuk is vanaf medio oktober te raadplegen via de website van de gemeenteraad.
De gemeente heeft in samenwerking met Dura Vermeer en Habion gekozen voor een versnellingsproces op basis van de principes van parallel plannen. Daarvoor is een Nota van Uitgangspunten (NvU) opgesteld met randvoorwaarden voor de ontwikkeling. Die is door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld en ligt ter besluitvorming bij de gemeenteraad. Uitgangspunt is dat de raad het mandaat voor het verlenen van de aan te vragen omgevingsvergunning aan het college delegeert. Daarmee wordt het proces korter. Vervolgens stellen Dura Vermeer en Habion op basis van de NvU een stedenbouwkundig plan en een beeldkwaliteitsplan op. Het stedenbouwkundig plan wordt ambtelijk getoetst op de uitgangspunten van de Nota van Uitgangspunten, oftewel: de door de raad vastgestelde kaders en randvoorwaarden. Het beeldkwaliteitsplan wordt nog apart vastgesteld door de gemeenteraad.
De gemeente heeft eind 2022 ambtelijk positief gereageerd op het Principeverzoek van Habion. In mei 2023 concludeerde zij dat het initiatief geschikt is om verder uit te werken. Daarbij is een aantal aandachtspunten en randvoorwaarden benoemd waaraan voldaan moet worden. De gemeente heeft deze mede op basis van inbreng van belanghebbenden en de initiatiefnemer verwerkt tot een Nota van Uitgangspunten. De verwachting is dat de gemeenteraad hier voor het einde van 2025 besluit over de vaststelling hiervan. Zie voor meer informatie De Boshove | Heuvelrug.
In de omgevingsvisie is het uitgangspunt bouwen tot en met zes bouwlagen, maar hoger kan bij grotere woningbouwlocaties toegestaan worden. Het huidige plan gaat uit van twee appartementengebouwen van negen bouwlagen zodat zoveel mogelijk groen behouden kan blijven.
Op 5 november zijn belanghebbenden meegenomen in het concept stedenbouwkundig plan, hoe eerdere inbreng is verwerkt en om reactie gevraagd. Er wordt een samenvattend verslag gemaakt dat enkele weken later met geïnteresseerden wordt gedeeld. Mede op basis van de opgehaalde inbreng wordt het stedenbouwkundig plan definitief gemaakt. Zodra dit af is en de fase van gebouwontwerp begint wordt weer een bijeenkomst georganiseerd.
Dura Vermeer is als initiatiefnemer verantwoordelijk voor het betrekken van belanghebbenden. Dit doet zij in afstemming met Habion. De gemeente adviseert op basis van haar participatiebeleid. Ook nemen het college van B&W en de gemeenteraad de uitkomst van de participatie mee in de beoordeling van de uitgewerkte plannen.
Het is mogelijk om op 27 november in te spreken bij de gemeenteraad als onderdeel van de vaststelling van de Nota van Uitgangspunten. Zie hiervoor de website van de gemeente. Als de NvU is vastgesteld door de raad zijn die uitgangspunten definitief. Het stedenbouwkundige plan wordt ambtelijk getoetst aan de uitgangspunten. Er is bezwaar- en beroepsmogelijkheid bij de procedure voor de omgevingsvergunningen.
Naar verwachting in 2028. De oplevering van het laatste deelplan staat gepland voor 2031.
Nee, het is de bedoeling dat de bouw start aan de oostzijde, zodat de bewoners van Silverein in Sparrenheide hier opnieuw gehuisvest kunnen worden. Daarna zijn de andere deelplannen aan de beurt, zoals het slopen van het bestaande gebouw Sparrenheide.
Het meeste bouwverkeer zal via de huidige toegang ter hoogte van de Melvill van Carnbeelaan 115 het plangebied in en uit gaan. Er wordt gekeken hoe de overlast voor deze buurman zoveel mogelijk te beperken. Wij proberen de Nassau Odijcklaan en Melvill van Carnbeelaan zo min mogelijk te gebruiken voor bouwverkeer om onveilige situaties en overlast te voorkomen. Ook worden bouwborden geplaatst en indien nodig verkeersregelaars ingezet. De mogelijkheden voor geluidsarme heimethoden worden onderzocht. Er wordt niet modulair gebouwd, dit is financieel onhaalbaar voor dit project.
U kunt het projectteam bereiken door te mailen naar contact@deboshove.nl.
Op www.deboshove.nl kunt u zich aanmelden voor nieuwsupdates.
Aanmelden voor de woningen van Habion en Dura Vermeer is nog niet mogelijk, dit kan naar verwachting in 2026. Als u zich aanmeldt voor nieuwsupdates op deze website wordt u geïnformeerd.
Wij houden bij het plaatsen van de woningen rekening met de landelijke richtlijn van het RIVM, die voorschrijft dat er een magneetveldonderzoek uitgevoerd dient te worden binnen 70 meter afstand gemeten vanuit het hart van de hoogspanningsleiding. Dit is onafhankelijk uitgevoerd door specialist DNV. Hieruit kwam dat woningbouw niet toegestaan is binnen een afstand van deels 55 meter en deels 60 meter, gemeten vanaf het hart van de hoogspanningsleiding.
De mogelijkheid van een klein bospaviljoen met eet- en drinkgelegenheid, dat enkel overdag open is, wordt onderzocht. Waar mogelijk wordt hierover geparticipeerd met de buurt. Dit paviljoen draait om gemeenschapsvorming en in is lijn met de visie van Habion op De Boshove, die zich richt op ontmoeting.
Nee, dat is helaas niet mogelijk vanwege de complexiteit en integraliteit die deze locatie met zich meebrengt.
De initiatiefnemers onderzoeken of er een huisarts in het plan kunnen komen. Hiervoor zijn exploitanten met voldoende financiële draagkracht nodig. In de NvU is opgenomen dat er circa 220m2 wordt opgenomen voor een huisarts. Ook worden enkele ruimten in het vastgoed van Habion zo ontwikkeld dat Habion deze in de toekomst in zou kunnen zetten voor buurtactiviteiten en -ontmoeting.
Het is nu nog te vroeg om hier afspraken over te maken maar we zijn met meerdere initiatieven in gesprek.